Pressmeddelande Tele2 Sverige jul 04 2016, 8:30 AM CET

Nu förbättrar Tele2 täckningen längs Sveriges järnvägar

Idag kommer Tele2 och Telenor genom det gemensamma bolaget Net4Mobility att aktivera 900 MHz-bandet på 160 basstationer längs det svenska järnvägsnätet. Förändringen gör att täckning, hastigheten och kapaciteten i nätet kommer att öka för Sveriges alla tågresenärer och alla som bor eller arbetar i närheten av järnvägsspår.

Att 900 MHz-bandet nu slås på gör att både yttäckningen, hastigheten och kapaciteten i nätet kommer att öka. Både längs med spåren naturligtvis, men också i många svenska städer där tågstationerna är centralt belägna. De 160 basstationerna, med totalt 256 sändare, är belägna över hela landet från Riksgränsen i norr till Skåne i söder.

Tidigare har 900-bandet inte kunnat användas eftersom det riskerade att störa tågens kommunikation via GSM-R. Genom ett samarbete mellan Trafikverket, Net4Mobility och Post- och Telestyrelsen har nu både basstationer och tåg utrustats med filter som gör att störningar inte kan inträffa.

– Det känns kul att vi äntligen kan få ut full effekt av det 4G-nät vi byggt. Vi vet att många i sommar kommer att åka tåg i Sverige och vi vet att många då vill kunna surfa och streama på sina smartphones. Därför är det bra att vi nu kan förbättra täckning, hastighet och kapacitet i nätet lagom till att många går på semester, säger Björn Lindberg, täckningsexpert på Tele2.

Statistik över antal berörda människor i de fem största kommunerna

Stockholm         250 000
Göteborg            60 000
Malmö                40 000
Uppsala              25 000
Linköping           15 000

Sedan 2014 gör Tele2 tillsammans med Telenor en miljardsatsning för att förstärka det gemensamma mobilnätet i hela Sverige. Idag täcker 4G-nätet 99,5% av Sveriges befolkning och bolaget har som mål att täcka 90 % av Sveriges yta. Resultatet blir bättre samtalskvalitet och stabilare surfupplevelse för kunderna.

För mer information och kontakt med Björn Lindberg, vänligen kontakta:

Malin Selander, Presschef Tele2 Sverige, tfn: 070-426 40 06