Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen nov 10 2016, 8:00 AM CET

Stina Andersson utsedd till strategi- och affärsutvecklingschef samt ny medlem i Tele2 ABs ledningsgrupp

Stockholm - Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att Stina Andersson utsetts till strategi- och affärsutvecklingschef samt medlem i Tele2 ABs ledningsgrupp.

Stina kommer att ansvara för koncernens affärsplanering och utveckling samt ha ansvar för den operativa tillsynen av Tele2s IoT-avdelning. Hon tillträder tjänsten den 5 december 2016 och kommer rapportera till Allison Kirkby, vd och koncernchef.

Stina känner Tele2s verksamhet väl från hennes fem år inom Kinnevik, Tele2s största aktieägare, där hon senast hade rollen som investeringsdirektör och medlem i Investment AB Kinneviks ledningsgrupp. Dessförinnan var Stina strategichef på Kinnevik och ansvarig för att utveckla, genomföra och upprätthålla strategiska initiativ i de företag där Kinnevik har störst innehav. Innan Kinnevik arbetade Stina för McKinsey. Hon har en masterexamen från Handelshögskolan i Stockholm samt en CEMS master inom International Management från HEC Paris och Handelshögskolan i Stockholm.

Allison Kirkby, vd och koncernchef på Tele2 AB, kommenterar: ”Jag är både stolt och exalterad över att ha rekryterad en sådan talang till Tele2 och vår ledningsgrupp. Stina har precis den erfarenhet och de kvalitéer som vi letat efter till denna roll, något hon visat genom goda resultat från tidigare positioner hos både Kinnevik och McKinsey. Jag är också glad över att kunna dra nytta av styrkan i Kinneviks talangpool för att fylla denna viktiga position hos Tele2.”

Stina Andersson, blivande strategi- och affärsutvecklingschef på Tele2, kommenterar: ”Jag är mycket glad över att bli en del av Tele2 och känner att företagskulturen och värderingarna överensstämmer väl med min inställning och mitt sätt att arbeta. Jag ser fram emot att driva strategi- och affärsutvecklingsagendan tillsammans med Allison och ledningsgruppen.”

I samband med denna förändring utnämns Viktor Wallström till ”Vice President, Group Communications” och börjar rapportera direkt till vd och koncernchefen Allison Kirkby. Viktor började på Tele2 år 2013 som PR- och internkommunikationschef och har sedan dess presterat mycket väl och därmed avancerat inom företaget.

Angelica Gustafsson, Pressfrågor, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 41 42
Kristoffer Carleskär, Investerarfrågor, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 45 19

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 17 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor. För finansiella definitioner, vänligen se sista sidan i årsredovisningen 2015.