Pressmeddelande Tele2-koncernen jul 28 2016, 10:02 AM CET

Tele2 börjar erbjuda Viaplay i Baltikum

Stockholm – Tele2 Group (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att de utökar sitt partnerskap med MTGs (Modern Times Group) videostreamingtjänst Viaplay som idag lanseras i Baltikum.

När de olympiska spelen i Rio går av stapeln i augusti kommer Tele2-kunder över hela Baltikum att kunna njuta av mer online-innehåll från spelen än någonsin tidigare genom Viaplay.

Tele2s 4G-befolkningstäckning utökas ständigt och når nu över 97 procent i regionen. Antalet smartphones fortsätter också att öka i snabb takt, vilket gör detta partnerskap mycket fördelaktigt för Tele2s kunder.

Viaplay erbjuder tusentals timmar av film, tv-serier, innehåll för barn samt de bästa direktsända sporteventen inkluderat fotboll från UEFA Champions League och Premier League, racing från Formel 1, basket från EuroLeague, ishockey från KHL, boxning, samt spännande händelser från årets sommar-OS i Rio. Tele2 kommer att erbjuda tjänsten till sina kunder genom en rad olika paketeringar och kampanjer.

Allison Kirkby, vd och koncernchef för Tele2 AB, kommenterar: ”Vi är mycket glada över att utöka vårt samarbete med MTG till de baltiska marknaderna. Vårt nyligen utbyggda 4G-nät i världsklass kommer göra det möjligt för konsumenterna att njuta av sömlös mobilanslutning samtidigt som de njuter av bra innehåll från Viaplay. Detta partnerskap släpper loss den kraft och flexibilitet som trådlös anslutning medför i kombination med OTT-sport, film och TV-innehåll av hög kvalitet."

Viktor Wallström, kommunikationsdirektör, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27
Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 46 52

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS
. Vi har 16 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor. För finansiella definitioner, vänligen se sista sidan i årsredovisningen 2015.