Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen mar 23 2016, 8:00 AM CET

Tele2 flyttar infrastruktur till molnet för att möjliggöra 5G

Stockholm – Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag ett teknikskifte där Tele2s nätverks- och IT-funktioner flyttas till molnet.

Tele2 har beslutat att använda ”Network Function Virtualization” (NFV) för att hantera sina nätverks- och IT-funktioner i molnet och därigenom möjliggöra en smartare, mer användarvänlig, framtidssäker och kostnadseffektiv intern hantering.

Detta spännande teknikskifte kommer göra det möjligt för Tele2 att leverera en bredare uppsättning av tjänster till sina kunder inom alla segment inklusive företag, privat samt ”sakernas internet” (IoT). Big Data med avancerad analys kommer också att vara en viktig del av implementationen.

Niklas Sonkin, EVP och operativ chef på Tele2 AB, kommenterar: ”Detta är ett viktigt steg för Tele2 i att ytterligare stärka vår position som föregångare inom teknikutveckling. Vi tror starkt på 5G och bidrar aktivt till dess utveckling som medlemmar i NGMN. 5G-standarden kommer att vara klar till 2020 och implementerat något år senare. Molnet och virtualisering är viktiga byggstenar i grunden för 5G-teknik.”

Tele2 använder öppen källkod som ett sätt för att påskynda utrullningen av tjänster samt hålla kostnaderna nere. Tele2 har därför valt OpenStack som grund för vårt privata moln. Canonical kommer att leverera och hantera OpenStack för Tele2 och Canonicals generiska VNF-manager, Juju, kommer att användas för att introducera nya tjänster. Huawei kommer att tillhandahålla de rackmonterade servrarna. Cisco har valts som nätverksleverantör och kommer att tillhandahålla sin ACI-lösning. Hela datacentersnätverket kommer att byggas på framtidssäkra så kallade ”spine/leaf”-nätverk med en modern 25GB/100GB-uppkoppling.

Tele2 förväntar sig ha den första applikationen, i form av ett virtuellt ”Evolvet Packet Core” (vEPC), på plats i molnet under tredje kvartalet i år.

Viktor Wallström, kommunikationschef, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27
Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 46 52

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 14 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt M2M/IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor.