Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 29 2016, 8:02 AM CET

Tele2 och CSL startar samarbete inom digitalisering av analoga enheter i Europa

Stockholm –Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att de utökar sitt partnerskap med CSL och ska adressera de möjligheter som uppstår vid övergången från analoga till digitala kommunikationslösningar för maskiner och annan utrustning i Europa.

Tele2 och CSL har varit partners under flera år och tog nyligen ett gemensamt beslut om att utveckla nya tjänster tillsammans samt öka integrationen mellan de båda företagens IoT-lösningar. De två bolaget ser nu fram emot att ta sig an fler samarbetsmöjligheter som har identifierats i Europa.

Som partners erbjuder företagen deras kunder uppkoppling till sina IoT- samt M2M-enheter över hela Europa. CSL har över 10 års erfarenhet av att hjälpa bolag att brygga avståndet från analoga till digitala kommunikationsenheter. De kan idag erbjuda lösningarna, oavsett om det gäller att konvertera fasta till mobila enheter med roaming eller att addera en alternativ mobillösning som back-up.

Rami Avidan, verkställande direktör för Tele2 IoT, kommenterar: ”Vi har ett fantastiskt partnerskap med CSL och tillsammans kan vi erbjuda den uppkoppling och de värdeadderande tjänsterna som vi vet krävs av marknaden. Vårt senaste avtal bekräftar detta och vi ser stor potential i de betydande förändringar som nu sker. Vi skapar värden tillsammans, både för våra kunder, partners och Tele2."

Phil Hollett, CSL’s vd, kommenterar: ”Vi valde Tele2 för att stötta vår strategi, då vår kombinerade höga servicegrad gör att vi kan svara på kundernas behov snabbt. Vi ser nu hur antalet uppkopplade enheter snabbt växer till hundratusentals. I Europa kommer över 13 miljoner (en miljon enbart i Nederländerna) analoga system behöva digitaliseras och våra tidigare framgångar med kunder har visat att vi är det mest pålitliga valet för att leverera tjänsten."

Angelica Gustafsson, Pressfrågor, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 41 42
Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 46 52

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 16 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor. För finansiella definitioner, vänligen se sista sidan i årsredovisningen 2015.