Pressmeddelande Tele2 Sverige dec 16 2016, 8:00 AM CET

Tele2 och Telenor ska bygga gemensamt 5G-nät

Tele2 och Telenor tecknar avtal om att bygga ett gemensamt rikstäckande nät med 5G-teknologi. Ambitionen är att ge de första kunderna tillgång till 5G med full funktionalitet redan i  2020. Företagen delar redan 2G- och 4G-nät i det gemensamma bolaget Net4Mobility.

2009 bildade Tele2 och Telenor det gemensamma bolaget Net4Mobility för att gemensamt bygga och drifta det nationella 4G-nätet. Tack vare samarbetet var bolagen först i Sverige med ett rikstäckande 4G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning. När nu standarden för 5G-tekniken inte är långt borta så väljer Tele2 och Telenor att fortsätta och fördjupa sitt samarbete. Detta är en naturlig väg framåt för båda parter eftersom det gemensamma 4G-nätet kommer att utgöra en mycket god grund för en 5G-utbyggnad.

– Det samarbete vi haft med Telenor i Net4Mobility har gjort att vi i dag har ett 4G-nät i världsklass. Fördelarna med att vara två aktörer i satsningen på 5G-nätet är inte bara ekonomiska. Det ger oss också stora fördelar i hur snabbt och flexibelt vi kan jobba när nätet faktiskt ska rullas ut, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige.

5G-nätet är en förutsättning och möjliggörare för det allt mer uppkopplade samhället. Kraven på 5G-nät är högt ställda och den nya generationens nät kommer att erbjuda högre hastigheter, kortare svarstid, större robusthet och hantera fler och tätare uppkopplingar.

– Sverige har en stor andel personer och företag som är avancerade användare av digitala tjänster. Med en tidig utrullning av 5G kan vi tillgodose ett behov av hög prestanda och kapacitet och se till att Sverige fortsatt ligger i teknikens framkant, säger Patrik Hofbauer, vd på Telenor Sverige.

För mer information samt kontakt med Samuel Skott, vänligen kontakta:
Malin Selander, Kommunikationschef Tele2 Sverige, 070 426 4006

• samuel skott.PNG