Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen jul 28 2017, 9:00 AM CET

Tele2 AB säljer Tele2 Österrike till Hutchison Drei Austria GmbH för 95 miljoner euro

Stockholm – Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B)  har beslutat att sälja sin österrikiska verksamhet ‘Tele2 Österrike’ till Hutchison Drei Austria GmbH (Tre Österrike) för 95 miljoner euro på skuldfri basis. Transaktionen ger Tele2 möjlighet att realisera värde från en sammanslagning med Tre Österrike och sätter verksamheten i en bättre position för att möta framtida kundbehov på den österrikiska marknaden.

Tele2 är glada över att sälja sin österrikiska verksamhet till Tre Österrike som strävar efter att expandera verksamheten och skapa ytterligare värde för sina kunder framöver. Transaktionen möjliggör också Tele2s fortsatta fokus på tillväxtmöjligheter i kvarvarande marknader, där företaget kan vara kundernas första val för uppkoppling genom egen infrastruktur.

Allison Kirkby, koncernchef och vd för Tele2 AB, kommenterar: “Sedan Tele2 Österrike grundades 1999 har vi byggt en framgångsrik verksamhet och är extremt stolta över varumärket vi byggt och de duktiga medarbetarna som har bidragit till vår värdefulla kundbas. Men för att skapa större värde för våra kunder och våra aktieägare på längre sikt tror vi att Tele2 Österrike kommer att gynnas av konsolideringen med Tre Österrike. Affären ger även utrymme och större fokus för att genomföra vår strategi på övriga marknader. Jag skulle vilja ta tillfället i akt och tacka det österrikiska teamet för deras engagemang och insatser för Tele2 under de senaste 18 åren."

Alfred Pufitsch, vd för Tele2 Österrike, kommenterar: “Transaktionen kommer sammanföra två viktiga spelare på den österrikiska marknaden. Den kombinerade styrkan kommer skapa ett företag som är ännu bättre på att bistå de österrikiska kunderna”.

Tele2 Österrike hade en nettoomsättning på 1,1 miljarder kronor och EBITDA på 185 miljoner under 2016. Kundbasen uppgick till 217 000 och verksamheten hade 241 medarbetare i slutet av 2016.

Tele2 kommer att erhålla en ersättning om 85 miljoner euro vid affärens avslut och upp till 10 miljoner euro i form av en ytterligare del av köpeskillingen som ska betalas över 12-24 månader, beroende på integrationsprocessens framgång.

Transaktionen är villkorad av gängse godkännande från konkurrensmyndigheten, som väntas ske inom några månader.

Angelica Gustafsson, PR-chef, Tele2 AB, tel: +46 704 26 41 42
Erik Strandin Pers, IR-chef , Tele2 AB, tel: +46 733 41 41 88

TELE2 SER DET SOM SIN STÖRSTA UPPGIFT ATT GÖRA DET MÖJLIGT FÖR ALLA ATT LEVA ETT MER UPPKOPPLAT LIV. Vi tror nämligen att det uppkopplade livet är ett bättre liv. Vi arbetar därför för att data ska bli mer tillgängligt för våra kunder oavsett när de behöver det eller var de befinner sig. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 erbjuder tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, innehållstjänster samt globala IoT-lösningar. Våra 17 miljoner kunder i nio länder njuter av en fantastisk trådlös upplevelse genom våra prisbelönta nätverk. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2016 omsatte bolaget 28 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,3 miljarder kronor. För finansiella definitioner, vänligen se sista sidorna i årsredovisningen 2016. Följ @Tele2group på Twitter för de senaste uppdateringarna