Pressmeddelande Tele2 Sverige jul 02 2018, 8:58 AM CET

Tele2 först ut i Sverige med Android zero-touch enrollment – för enklare mobilanvändning på företag

Tele2 är först ut bland de svenska operatörerna att lansera Googles tjänst ”Android zero-touch enrollment” som hjälper företags medarbetare att snabbt komma igång med sin arbetsmobil. Tjänsten är en del av ”Android Enterprise” och kommer förenkla för anställda att använda samma digitala verktyg hemma som på jobbet, samtidigt som det förbättrar företagets säkerhet.

Tjänsten ”Android zero-touch enrollment” är en del av Googles ”Android Enterprise” och förenklar för företag att hantera och konfigurera medarbetares mobiltelefoner. Med hjälp av zero-touch i kombination med ett EMM-verktyg (Enterprise Mobility Management) levereras mobilen med det aktuella företagets nödvändiga appar, inställningar och säkerhetsföreskrifter förinstallerade. Allt är på plats när medarbetaren startar telefonen och loggar in med sitt företagskonto, vilket förkortar startsträckan att komma igång.

– Lanseringen av zero-touch kommer underlätta enormt för våra företagskunder. Dels minimerar det tiden det tar för den anställde att få igång sitt arbetsverktyg eftersom alla nödvändiga program och system kommer förinstallerade. Samtidigt kan man som användare dela in sin mobiltelefon i en jobbprofil och en privat profil, vilket innebär en ökad säkerhet både för företag och medarbetare, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige.

Tele2s rapport ”Power 2 Stay Ahead”* visar att företags digitala arbetsmiljö är viktig som konkurrensmedel. När gränserna mellan arbete och privatliv suddas ut förväntar sig allt fler medarbetare att de ska kunna använda samma digitala verktyg hemma som på jobbet, något som nu förenklas för Tele2s företagskunder.

– Vårt utökade samarbete med Google och lanseringen av zero-touch gör att våra kunder kan ta steget fullt ut med Android Enterprise, avslutar Samuel Skott.

Läs mer om Tele2s företagserbjudande med Android Enterprise här

*Rapporten ”Power 2 Stay Ahead” listar insikter om vad som utmärker framgångsrika företag och är baserad på en studie genomförd av undersökningsföretaget United Minds. Läs rapporten i sin helhet här.

Presskontakt
Louise Ekman, press- och PR-ansvarig, Tele2 Sverige, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com