Pressmeddelande Tele2 Sverige feb 05 2018, 7:45 AM CET

Tele2 startar världens första End-Up – ett komplett företag utan idé

Nu startar Tele2 End-Up – tävlingen där vem som helst med en stark affärsidé har möjlighet att vinna ett komplett företag till ett värde av två miljoner kronor. Med utgångspunkt i att nio av tio nystartade företag inte överlever på lång sikt, vill Tele2 ändra på förutsättningarna och har därför startat End-Up – ett företag byggt på den senaste forskningen om vad som krävs för att företag ska bli framgångsrika. Det End-Up saknar är en affärsidé.

Att gå från idé till ett etablerat företag är en lång och riskabel väg. Med stöd i rapporten ”Power 2 Stay Ahead” som släpptes tidigare i år, vill Tele2 visa hur den vägen kan bli enklare och har därför startat End-Up; ett komplett företag byggt på den senaste forskningen om vilka förutsättningar som är viktiga för att företag ska överleva. Allt är klart, förutom vad företaget ska göra. Vem som helst med en affärsidé kan nu vara med och tävla om att få ta över företaget, som har ett värde av två miljoner kronor.

Vinnaren får nyckeln till ett kontor beläget i centrala Stockholm, ett startkapital på en miljon kronor och ett komplett företag redo att starta. Kontoret är byggt i samråd med experter och utvecklat med de bästa fysiska förutsättningarna, samt de senaste IT- och telekomlösningarna. Förutom detta finns budget för och rekommendation om tre medarbetare som kan bygga företaget tillsammans med vinnaren. Allt är klart, förutom vad företaget ska göra.

– Med End-Up började vi helt enkelt med slutet. Genom att ta bort den första kritiska tröskeln i förverkligandet av en idé kan vi hjälpa företaget att lyckas. Vi älskar att se smarta idéer bli till verklighet och vet att vår expertis inom företagande och framförallt IT och telekom är en viktig faktor, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige och ordförande i End-Up:s tävlingsjury.

Juryn letar efter en idé som är nytänkande och innovativ, samt har en stor affärspotential. Dessutom ska den som tar över företaget vara prestigelös och våga utmana gamla sanningar. Juryn består av sex välkända namn inom företags- och entreprenörsvärlden, däribland Tove Dahlgren, tf vd på AllBright, Sam Manaberi, vd och medgrundare på Trine, samt Ishtar Touailat, innovationschef på Tieto.

– I det myller av företag som finns idag är det inte helt enkelt att lyckas. Det finns otroligt många bra idéer, men utan rätt förutsättningar är det tyvärr många som aldrig realiseras. Jag ser fram emot att få vara med och hjälpa en nyfiken och nytänkande entreprenör att få utveckla sin dröm, säger Tomas Franzén, koncernchef på Bonnier och medlem i tävlingsjuryn.

Ansökningen för tävlingen har nu öppnat och urvalet pågår till den 23 mars. Efter det överlägger juryn och väljer ut tio finalister. Dessa kommer sedan presenteras under en slutfinal i månadsskiftet april/maj där vinnaren utses.

Ladda ned pressmaterial, högupplösta bilder, filmer samt rapporten ”Power 2 Stay Ahead” här

Om Power 2 Stay Ahead och End-Up
Rapporten ”Power 2 Stay Ahead” listar insikter om vad som utmärker framgångsrika företag och är baserad på en studie genomförd av United Minds. Läs rapporten i sin helhet, få mer information om End-Up och hur du gör för att ansöka på www.tele2.se/end-up.

Presskontakt
Louise Ekman, press- och PR-ansvarig, Tele2 Sverige, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com

• Tele2 End-Up 3.jpg
  • Tele2 End-Up 4.jpg