Pressmeddelande Tele2 Sverige sep 12 2019, 8:59 AM CET

Ambea väljer Tele2 som leverantör av rikstäckande nätverk

Omsorgsföretaget Ambea har efter en upphandling valt Tele2 som leverantör av ett rikstäckande nätverk med cirka 450 adresser. Avtalet löper över tre år och är tänkt att hjälpa Ambea med sina expansionsambitioner och öka flexibiliteten vid nyetableringar av nya verksamheter.

Tele2 har fått förtroende att tillhandahålla en helhetslösning av nätverkstjänster till omsorgsföretaget Ambea under en treårsperiod till cirka 450 adresser över hela Sverige. Tidigare har Ambea arbetat med flera olika accesstekniker och leverantörer, men samlar nu sina verksamheter i ett och samma rikstäckande nätverk.

– I vårt digitala samhälle klarar få organisationer av att bedriva verksamhet i denna skala utan ett fungerande IT-stöd. I nätverket får Ambea säker tillgång till viktig och konfidentiell information för att kunna ta hand om sina omsorgstagare och medarbetare på ett smidigt och säkert sätt. Vi på Tele2 är väldigt glada att Ambea har givit oss det här förtroendet, säger Henry Nilsson, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.

Tele2 och Ambea har i dialog utvecklat och anpassat tjänsten som enkelt kan anpassas efter storleken på olika verksamheter och samtidigt öka flexibiliteten vid framtida nyetableringar i takt med att verksamhetens krav förändras. Den nya lösningen kommer även kunna gå att skala upp och byta profil eller tjänst på under avtalets löptid.

-För oss är det viktigt med en lösning som säkerställer en jämn och hög kvalitet och som dessutom är skalbar och flexibel, säger Daniel Warnholtz, CFO Ambea

WAN-nätverket som Tele2 levererar till Ambea ingår i NaaS (Network as a Service) som gör det möjligt att över tid addera nätverkstjänster.

Fredrik Hallstan
Head of B2B and Fixed Communications Tele2