Pressmeddelande Tele2 Sverige okt 23 2019, 2:00 PM CET

Bollnäs Energi vinnare av Öppna Nät-Barometern 2019 – MittNät årets raket

Bollnäs Energi har av Tele2 utsetts till vinnare av Öppna Nät-barometern 2019 och till årets raket har MittNät utsetts. Syftet med Öppna Nät-Barometern är att säkerställa en framtidssäker digital infrastruktur genom en mer standardiserad och kvalitetssäkrad affärsmodell, driftprocess och nätdesign. Årets resultat visar återigen på en ökning för hela branschen i genomsnitt mot föregående år.

Öppna Nät-Barometern lanserades 2017 och priset delas ut för att uppmärksamma de öppna fibernät som under året utvecklats sig mest. Genom att varje år jämföra och mäta de öppna näten, får alla aktörer på marknaden ett gemensamt mål att jobba mot för att ständigt utveckla näten till bredbandskundernas bästa .

Med varumärken som Boxer, Tele2 Företag, Com Hem Företag och Com Hem är Tele2 den största aktören i Sveriges öppna fibernät och når över 3,6 miljoner hushåll och 140 000 företag

- Först vill jag såklart rikta ett stort grattis till Bollnäs Energi som blir vinnare av Årets Öppna Nät. Vi har sett en riktigt imponerande utveckling hos dem under året som gått, och ser det som ett bevis på att man skall våga förändra och utvecklas. De egentliga vinnarna av Öppna nät-barometern är såklart ändå slutkunderna som i och med att de öppna näten ständigt utvecklar sig och får bättre tjänster och kvalitet oavsett om de väljer något av våra varumärken eller någon konkurrent, säger Samuel Skott, chef för den svenska konsumentmarknaden på Tele2.

I motiveringen för årets vinnare Bollnäs Energi lyftes bland annat upp att de under de senaste åren gjort en resa från ett stängt nät till en ändrad affärsmodell med ett numera öppet nät, vilket juryn imponerats av. Det stabila nätet, med korta åtgärdstider och ett starkt kundfokus gör att Bollnäs Energi är en värdig vinnare.

-  Vi är jätteglada och stolta över utmärkelsen, framförallt med tanke på konkurrensen. När vi för cirka fyra år sedan bestämde oss för att Bollnäs Stadsnät skall vara ett öppet nät i världsklass visste vi att det skulle innebära utmaningar, men vi började ändra hela vår produkt och affär, från stängt till öppet fibernät och att nu få Tele2s erkännande visar att vi är på rätt väg och ger våra engagerade medarbetare energi att fortsätta utveckla stadsnätet för framtiden, säger Anders Lantz, Stadsnätschef på Bollnäs Energi.

Öppna Nät-barometern delar även ut pris till Årets raket, för att hylla dem som på olika sätt gjort en förbättringsresa. I år tilldelas det priset MittNät som gått från plats 20 till plats 5 i årets mätning. MittNät är ett samverkansbolag som ska verka för öppna neutrala stadsnät i Arvika, Forshaga, Hammarö, Karlstads, Munkfors, Kil, Årjäng, Åmåls och Vansbros kommuner.

- I år är det tredje året som vi släpper Öppna nät-barometern och den har under de här åren stärkt relationen mellan oss som tjänsteleverantör och de öppna fibernäten. Vi är helt övertygade om att vi med Öppna nät-barometern kan hitta områden som blir gemensamma utmaningar och där vi jobbar tillsammans och lär av de öppna fibernät som kommit längst i sin utveckling. Ett exempel på ett nät som har gjort en obeskrivlig förbättringsresa är MittNät, med en imponerande klättring i rankingen. Stort grattis MittNät till utmärkelsen Årets Raket, avslutar Fredrik Stenberg t.f chef för den svenska företagsmarknaden på Tele2.

- Fantastiskt kul att vi blir uppmärksammade på det här viset! Ett kvitto på att vi inom MittNät gör bra saker och att gott samarbete verkligen fungerar. På drygt fyra år har vi gått från sex till nio kommunala stadsnät och vårt mål är att fortsätta växa, säger Elin Bertilsson, vVD och verksamhetsansvarig på MittNät.

Topp 10 Öppna fibernät 2019:

1. Bollnäs Energi
2. iTUX
3. IP-Only
4. Open Universe
5. MittNät
6. Fibra
7. Zitius
8. Svenska Stadsnät
9. Telia Öppen Fiber
10. På delad plats Lunet & Netsam

Motiveringen till årets vinnare – Bollnäs Energi
Bollnäs Energi har under de senaste åren gjort en fantastisk resa. Från ett stängt nät till ändrad affärsmodell och Öppet nät har de utvecklats på ett väldigt imponerande sätt. De är mycket lyhörda för våra önskemål och har gjort förbättringsarbeten snabbt och effektivt. Bollnäs Energi har höga ambitioner och strävar ständigt att vara på topp. Fibernätet har ett brett produktutbud, högpresterande systemstöd och adressdokumentation av högsta klass. Ett stabilt nät, korta åtgärdstider och ett starkt kundfokus gör Bollnäs energi till en värdig vinnare.

Information till redaktionen:
Ladda ner hela rapporten på: https://www.tele2.se/foretag/upptack/datanatstjanster/oppna-nat-barometern

Fredrik Hallstan
Head of B2B and Fixed Communications Tele2