Pressmeddelande Tele2 Sverige jan 31 2019, 5:11 PM CET

Driftstörningen i Tele2s mobilnät är nu åtgärdad

Den driftstörning som under torsdagen påverkat Tele2s mobilnät är nu avhjälpt.

Under torsdagen 31 januari har Tele2 haft en driftstörning som påverkat mobilnätet, vilket gjort att kunder kan ha haft svårt att ringa och ta emot samtal, skicka och ta emot sms samt använda mobildata. Felet är nu åtgärdat och mobilnätet är åter i normal drift. Det innebär att mobilkunder samt företagskunder med till exempel trygghetslarmstjänster ska ha återfått full funktionalitet.

Vi ser väldigt allvarligt på det inträffade och beklagar de olägenheter som detta inneburit för våra kunder. Vi kommer nu utvärdera vad som orsakat störningen, samt vilka åtgärder som bör vidtas för att detta inte ska ske igen.

Vi rekommenderar eventuella kunder som fortfarande upplever problem att starta om sin mobiltelefon. Vid fortsatta problem ber vi berörda kunder kontakta Tele2s kundtjänst.

En generell rekommendation för kontakt med SOS Alarm vid mobilnätstörningar
Om man har problem att komma i kontakt med SOS Alarm vid mobilnätstörningar, oavsett operatör, bör man ta ur sitt SIM-kort och ringa 112 utan SIM-kortet i mobiltelefonen.

Tele2s presstjänst för media och journalister