Pressmeddelande Tele2 Sverige dec 10 2019, 8:53 PM CET

I natt släcks TV4 för en tredjedel av Sveriges hushåll

Com Hem har under kvällen träffat Telias vd, Christian Luiga, och Casten Almqvist, affärsområdeschef för media, i ett försök att säkerställa Com Hem- och Boxer-kundernas tillgång till TV4 och C More. Tyvärr har de påbörjade samtalen ännu inte resulterat i en överenskommelse om de rättigheter våra kunder efterfrågar. Detta innebär att vi tvingas släcka kanalerna i kväll kl. 23:59 den 10 december.

Tele2s vd Anders Nilsson träffade under kvällen Telias tillförordnade vd, Christian Luiga, och Casten Almqvist, affärsområdeschef för media, för en första diskussion kring de rättigheter som behövs för att digitalisera svensk tv. Samtalet var konstruktivt, även om det tyvärr inte resulterat i ett nytt avtal. Förlängningen av Com Hems och Boxers sändningsrättigheter går därför ut i natt, och Com Hem tvingas släcka TV4-kanalerna och C More klockan 23:59, tisdag 10 december.

Vi ser positivt på att vi haft en första seriös dialog med Telia om ett förnyat avtal. Det är dock ett misslyckande för alla parter att kunderna hamnar i kläm, då vi ännu inte lyckats hitta en långsiktig lösning som säkerställer TV4s tillgänglighet, och valfriheten för Sveriges tv-tittare. Vi kommer fortsätta göra allt vi kan för att hitta en långsiktig lösning som gör TV4 tillgänglig för alla, och under tiden kommer vi självklart kompensera våra kunder så gott vi kan”, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen.

Com Hem och Boxer kommer ersätta de påverkade kanalerna med annat innehåll och förmåner från både Com Hem och Tele2.

• Com Hem och Boxer frivisar en stor mängd linjära tv-kanaler för samtliga betalande kunder.
  • Premiuminnehåll från C More ersätts med motsvarande innehåll från Viasat.
  • Bredbandskunder med FiberKoax får 100 Mbit snabbare uppkoppling i hemmet.
  • Alla Com Hem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem får obegränsad mobildata.

Exakt hur respektive kunds utbud påverkas är beroende av abonnemang. Individuell information om detta skickas ut till samtliga kunder via sms och går att läsa om på Com Hems och Boxers hemsidor.

Tele2s presstjänst för media och journalister
Tel: +46 8 121 47 400