Pressmeddelande Tele2 Sverige jun 24 2019, 9:00 AM CET

Tele2 tecknar avtal med Stena Fastigheter om kommunikationslösning för smarta fastigheter

Tele2 har tecknat ett nytt avtal med fastighetsbolaget Stena Fastigheter AB, som leverantör av en helhetslösning till uppkopplingen av smarta fastigheter. Avtalet sträcker sig initialt över en femårsperiod och är den första företagsaffären sedan sammanslagningen mellan Tele2 och Com Hem där lösningar från de både företagen kombineras.

Stena Fastigheter är sedan tidigare befintlig kund hos både Tele2 och Com Hem. Nu har avtalet utökas till att även innefatta ett helt nytt fiberbaserat förvaltningsnät till varje enskild fastighet, inklusive uppkoppling till accessnätet från Com Hems Kommunikationsoperatör iTUX.

- Vi vill ligga i framkant med uppkopplade fastigheter så att våra kunder kan få ett smartare tjänsteutbud, därför utökar vi samarbetet, säger Stephan Begic, IT-chef på Stena Fastigheter.

Nätverket kommer att användas för att göra fastigheterna smarta med exempelvis fjärrstyrd värme, vatten, kyla och ventilation, samt för att kunna skapa helt nya boendetjänster.

-­ Att vi får fortsatt och utökat förtroende hos Stena Fastigheter gör oss otroligt stolta. Det här är ett tydligt exempel på en affär där vi kombinerar ett erbjudande från med Com Hem som leverantör av kundens accessnät, tillsammans med en tjänsteleverans från Tele2, vilket var en av de synergier som vi beskrev när vi slog samman bolagen. På det här sättet kan vi skapa en helhetslösning för kunden som vi kan utveckla över tid, vilket känns mycket roligt, säger Joel Westin, strategi- och affärsutvecklingsdirektör på Tele2.

Avtalet sträcker sig över en femårsperiod och blir grunden för Stena Fastigheters arbete med att utveckla sina fastighets och boendetjänster i sitt bestånd av 500 fastigheter över hela landet. I ett första skede kommer detta att effektivisera drift och underhåll av fastigheterna. Därefter kommer tjänsterna dessutom att vidareutvecklas för att kunna tillföra mer intelligens ända fram till lägenheterna.

- Lösningen som Tele2 levererar till Stena ingår i vårt tjänsteområde Network as a Service (NaaS), som skapar en robust infrastruktur för både IoT- och bredbandstjänster. Det här kommer vi se mer av allt eftersom fler saker blir uppkopplade, avslutar Joel Westin.

Information till redaktionen:
Seminarium i Almedalen: Tele2 arrangerar seminariet ”Den smarta stadens fastigheter – hur ser utvecklingen ut och vad ska aktörerna göra nu?” i Almedalen i den 2 juli kl 08:00 i Digidalen på Kronstallsgränd 4. I panelen deltar bland annat Stefan Trampus, Chef för fastighetsägaraffären på Tele2 och Cecilia Fasth, Koncernchef och VD på Stena Fastigheter. Läs mer här.

Pressmeddelande från iTux/Com Hem den 29 maj 2016: ”Stena satsar på öppet bredbandsnät”

Presskontakt
Fredrik Hallstan, Head of B2B and Fixed Communications Tele2, +46 (0)761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com
Stephan Begic, IT-chef, Stena Fastigheter AB, +46707895757 /stephan.begic@stena.com