Pressmeddelande Tele2 Sverige dec 11 2019, 12:52 PM CET

Vill Telia begränsa TV4 till sina egna kunder?

Det är tydligt att striden om TV4 innehåller många synvinklar. I vissa fall står ord mot ord mellan Com Hem och Telia. Därför har vi här sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Viktigast är huruvida alla Sveriges tv-tittare även i framtiden ska kunna se på TV4 på det sätt själva de vill, via vilken skärm de vill.
  • Vi förstår att våra kunder är besvikna över att vi släckt ner TV4. Men tyvärr tvingas vi, som sista utväg, släcka ner kanalerna för att få Telia att förhandla med oss.
  • Om vi går med på TV4s erbjudande över jul så kommer Telia fortsätta ducka våra förhandlingar. Det stoppar vårt arbete med att göra den största digitaliseringen i Com Hems historia, som kommer ge våra kunder bättre ljud och bild samt ännu snabbare bredbandshastigheter.
  • Vi tvingas sätta hårt mot hårt för att få Telia till förhandlingsbordet, och det är beklagligt att kunderna drabbas kortsiktigt.
  • Vår förhoppning är att den kortsiktiga släckningen ska hjälpa oss säkra kundernas långsiktiga tillgång till TV4 för alla jular framöver.
  • Självklart är vi beredda att betala Telia för våra rättigheter. Men vi har inte ens kommit så långt i samtalen än. Det är med andra ord inte en fråga om pris.
  • Vi träffade Telia för första gången igår kväll, och erbjöd oss sitta kvar i rummet tills vi var överens. De tackade nej till den möjligheten, och vill med andra ord fortfarande inte förhandla.
  • Vi står redo att förhandla dag som natt och hoppas nu att Telia kommer tillbaka till förhandlingsbordet.

Varför accepterar inte Com Hem TV4s förlängning?
Om vi går med på TV4s erbjudande över jul så kommer Telia fortsätta ducka våra förhandlingar. Det stoppar vårt arbete med att göra den största digitaliseringen i Com Hems historia, som kommer ge våra kunder bättre ljud och bild samt ännu snabbare bredbandshastigheter. Vi tvingas sätta hårt mot hårt för att få Telia till förhandlingsbordet, och det är beklagligt att kunderna drabbas kortsiktigt.

Varför vill Com Hem inte betala för rättigheterna?
Det stämmer inte. Självklart är vi beredda att betala Telia för våra rättigheter, precis som vi gör till andra kanalbolag. Men vi har inte ens kommit så långt i samtalen än. Det är med andra ord inte alls en fråga om pris.

Varför vill Com Hem ha rättigheter som ingen annan får?
Det stämmer inte. Det handlar inte bara om rättigheter till Com Hem, utan alla distributörer behöver svar på om det bara är Telias kunder som ska kunna se TV4 på vilket sätt de vill, via vilken skärm de vill.

Telia påstår att de vill förhandla med er. Varför säger Com Hem att det inte stämmer?
Vi har försökt få till seriösa förhandlingar med TV4s ägare i ett halvår. Sedan Telia köpte TV4 har de skjutit på förhandlingarna gång på gång. Först med sex timmar kvar innan slutet på vårt avtal fick vi träffa Telia på ett första möte. Vi erbjöd oss sitta kvar i rummet tills vi var överens. De tackade nej till den möjligheten, och vill med andra ord fortfarande inte förhandla.

Varför beter sig Telia monopolistiskt och vill begränsa tillgången till TV4?
Com Hem och TV4s ägare har förhandlat om nya avtal löpande i decennier och alltid kommit överens. Sedan Telia köpte TV4 har seriösa förhandlingar inte varit möjliga. Allt tyder nu på att Telia vill begränsa möjligheten att se TV4 på valfri skärm till enbart Telias kunder. Telia och TV4 använder nu TV4s egna nyhetssändningar för att komma fram på bästa sätt. Samtidigt har TV4 stängt ner alla reklamfilmer från Com Hem, Tele2, Comviq och Boxer. Telias största ägare är staten. Det här börjar påminna om hur statligt ägda tv-kanaler agerar i länder Sverige vanligtvis inte vill jämföra sig med.

Tele2s presstjänst för media och journalister