Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 27 2020, 9:30 AM CET

Mats Almgren blir chef för Tele2s sammanslagna B2B-verksamhet

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2") (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag utnämningen av Mats Almgren till ny Executive Vice President för Tele2 B2B och medlem i koncernledningen. Mats har en gedigen erfarenhet från B2B-segmentet och telekombranschen, med befattningar från Telenor, TDC och senast som Senior Vice President på SJ AB. Han efterträder Fredrik Stenberg som efter en överlämningsperiod kommer att lämna företaget.

Tele2 slog nyligen samman avdelningarna SME (Small Medium Enterprise) och LE (Large Enterprise) i en gemensam B2B-organisation. Mats Almgren kommer att tillföra en gedigen erfarenhet från B2B-verksamhet och från att jobba med företagskunder i flera olika branscher.

- Jag är mycket glad att Mats väljer att ansluta till Tele2-familjen. Han tillför rätt kunskap och meriter från B2B inom telekombranschen och jag är övertygad om att han kommer att kunna ta itu med de branschutmaningar som vi ser inom B2B-segmentet. Mats är också känd som en uppskattad och engagerande ledare, säger Kjell Johnsen, vd på Tele2.

Mats har haft ledande befattningar inom exempelvis Telenor, TDC och Canal Digital, och senast hos den svenska järnvägsoperatören SJ. Mats kommer att börja på Tele2 den 18 januari 2021 och rapportera till vd Kjell Johnsen samt ingå i koncernledningen.  Som en konsekvens av denna förändring kommer Fredrik Stenberg, nuvarande EVP, Tele2 B2B att lämna Tele2 efter att ha säkerställt en bra överlämning.

- Jag vill tacka Fredrik för hans engagemang och insatser under hans mycket långa karriär på Tele2 och Kinnevik. Genom åren har Fredrik bidragit med mycket värdefull expertis och ett tydligt ledarskap. Jag önskar Fredrik all lycka i sina framtida utmaningar utanför Tele2, säger Kjell Johnsen, vd på Tele2.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Peter Landgren, Interim Head of Investor Relations, Tel: +46 70 426 45 69