Pressmeddelande Tele2 Sverige nov 10 2020, 12:10 PM CET

Tele2 fortsätter utrullningen av 5G och täcker nu 30 svenska orter

Nu har Tele2 utökat 5G-täckningen till 30 nya orter i Sverige. Det enda som krävs är ett 5G-redo mobilabonnemang samt en telefon som är 5G-kompatibel. Dessutom har 4G-nätet fått en ordentlig uppgradering.

Lanseringen av 5G var startskottet för Tele2s nationella utrullning, som innebär att nya master byggs och att äldre master runt om i landet successivt uppgraderas med 5G-tekniken. Den senaste veckan har 5G lanserats på över 30 orter, varav Tele2 är först i 24 av dessa.

Orter där Tele2 är först med 5G utrullat mellan maj-oktober Orter där Tele2 är först med 5G utrullat under november Orter där Tele2s nätbolag är först med  5G-hastigheter på över 500 Mbit/sek.
Stockholm Boden Eskilstuna
Göteborg Enköping Linköping
Malmö Falun Norrköping
Borlänge Gävle Uppsala
Karlskoga Västerås
Luleå Örebro
Mariefred
Motala
Piteå
Rättvik
Sandviken
Strängnäs
Sälenfjällen
Storstockholm bland annat Solna, Huddinge, Lidingö, Täby, Botkyrka, Sigtuna, Södertälje

Alla Tele2-kunder med ett 25GB, 50GB eller Obegränsad-abonnemang och en 5G-kompatibel telefon från Samsung, Apple, Xiaomi, Sony eller Huawei, kan använda Tele2s 5G-nät utan extra kostnad. För företag ingår 5G i abonnemangen: 5GB, 15GB, 50GB och Obegränsad.

– 5G möjliggör snabbare surf, fler uppkopplade enheter och lägre svarstider. Det är startskottet för smartare samhällen och företag, såväl som bättre upplevelser för privatkunder. 5G är helt enkelt framtidens teknik, som nu har nått ännu fler orter i Sverige, säger Björn Lindberg, nätexpert på Tele2.

I samband med utrullningen av 5G uppgraderar Tele2 dessutom kapaciteten i 4G-nätet. Det ger bättre täckning och högre hastigheter även för de som ännu inte har 5G-kompitabla mobiltelefoner. Uppgraderingen gör det befintliga 4G-nätet 50-200 procent snabbare.

–  Medan vi bygger ut 5G passar vi även på att uppgradera våra 4G-basstationer med ny teknik och utökad bandbredd. För de som inte hunnit hoppa på 5G-tåget än innebär detta en väsentlig uppgradering. Det är det största och mest omfattande infrastrukturprojektet vi någonsin tagit oss för, säger Björn Lindberg.

Information till redaktionen:
Pressmeddelande från 3 juli 2020
Tele2 slår nytt hastighetsrekord i det publika 5g-nätet

Pressmeddelande från 24 maj 2020
Tele2 har lanserat Sveriges första publika 5G-nät

Läs mer på: https://www.tele2.se/5g

Presskontakt
Fredrik Hallstan, Head of B2B and Fixed Communications, Tele2, +46 761 15 38 30/ fredrik.hallstan@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/

• Bjo¨rn Lindberg Tele2.jpg