Pressmeddelande Tele2 Sverige feb 06 2020, 7:59 AM CET

Tele2 motverkar bedrägeriförsök med ny rapporteringstjänst för kunder

Tele2 lanserar som första operatör i Sverige en ny tjänst som ska motverka förekomsten av bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”. Kunder kan nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 och därmed hjälpa Tele2 att identifiera och blockera avsändaren från fortsatta försök att lura personer på känslig ekonomisk information.

”Smishing” är en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer.

Tele2 lanserar nu som första operatör på svenska marknaden en tjänst som ska motverka förekomsten av denna typ av bedrägeriförsök. Från och med nu kan Tele2s kunder kostnadsfritt vidarebefordra misstänka sms till nummer 777 och därmed rapportera och bidra till att Tele2 kan blockera specifika bedrägeriavsändare.

– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade. Säkerhetsfrågor är en av våra viktigaste prioriteringar på Tele2 och detta är därför något som vi tar på stort allvar. För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2.

Med hjälp av den nya tjänsten kommer Tele2 kunna identifiera bedrägeriförsök och samla rapporterna i en databas, för att sedan blockera sms av den här typen. På sikt kommer blockeringen att automatiseras med hjälp av AI, för att ytterligare snabba på processen och säkerställa att Tele2s kunder inte utsätts för den här typen av nätfiske.

– Tele2 samarbetar löpande med branschorganisationen ”IT & Telekomföretagen” och andra operatörer för att motverka alla typer av bedrägeriförsök. Smishing är ett växande branschproblem, och utöver vår lansering av rapporteringstjänsten har Tele2 även inlett ett initiativ där vi tillsammans med övriga operatörer ser över hur vi gemensamt kan motverka detta i framtiden, säger Stefan Backman.

Läs mer om smishing och rapporteringstjänsten här.

Så här gör du som Tele2-kund för att rapportera smishing
Vidarebefordra, alternativt kopiera texten från det misstänkta sms:et, och skicka till nummer 777. Du får ett automatiserat svar som bekräftar att Tele2 har mottagit din rapportering.

Kom ihåg
Inga seriösa företag eller finansiella institutioner ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att maila, skicka sms eller ringa upp kunder. Det är även viktigt att komma ihåg att om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant så är det ofta det, så var på din vakt.

Presskontakt
Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/

• Stefan Backman 1 la°g.jpg