Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen dec 03 2020, 3:00 PM CET

Tele2 säljer sin verksamhet i Tyskland

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) har ingått en överenskommelse om att sälja bolagets tyska verksamhet till Tele2 Tysklands ledning för ett företagsvärde om upp till 22,8 miljoner euro, beroende på verksamhetens resultat fram till slutet av 2024.

Efter en grundlig M&A-process med ett stort antal potentiella köpare har Tele2 konstaterat att en försäljning till den lokala ledningen är det mest fördelaktiga alternativet. Därför har Tele2 idag ingått en överenskommelse om att sälja den tyska verksamheten till Tele2 Tysklands ledning för ett företagsvärde om upp till 22,8 miljoner euro, beroende på verksamhetens resultat fram till slutet av 2024. Försäljningen är ytterligare ett steg i Tele2s långsiktiga strategi att konsolidera verksamheten till bolagets kärnmarknader.

– Ledningen i Tyskland har gjort ett imponerande jobb genom åren och skapat signifikant värde, trots en produktportfölj i strukturell nedgång. Det är tydligt att de är bäst lämpade att driva den tyska verksamheten framåt, medan vi på Tele2 kan fortsätta fokusera på våra kärnmarknader och produkter. Jag vill tacka ledningen i Tyskland för deras bidrag till Tele2 och önskar dem stort lycka till framöver, säger Kjell Johnsen, vd på Tele2-koncernen.

Transaktionen förväntas slutföras i december 2020. Som en följd av den idag offentliggjorda överenskommelsen kommer Tele2 Tyskland särredovisas som avvecklad verksamhet i resultaträkningen, med retroaktiv effekt för tidigare perioder.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Peter Landgren, Interim Head of Investor Relations, Phone: +46 70 426 45 69

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2019 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.