Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen jul 15 2020, 6:50 AM CET

Tele2s styrelse återinför dess tidigare förslag om extrautdelning

Stockholm – Tele2 ABs (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) styrelse har beslutat att återinföra dess tidigare förslag om en extrautdelning om 3,50 kronor per aktie. Extrautdelningen är villkorad godkännande av en extra bolagsstämma som förväntas hållas under september 2020.

Tele2s styrelse beslutade i april 2020 att dra till tillbaka dess tidigare förslag till årsstämman i maj 2020 om en extrautdelning om 3,50 kronor per aktie, för att senarelägga beslutet till dess att effekterna av den globala pandemin har blivit tydligare.

Sett till Tele2s starka balansräkning och motståndskraftiga affärsmodell, som genererar kassaflöde även i omvälvande tider, har styrelsen nu beslutat att återinföra dess tidigare förslag. Styrelsen avser därför att kalla till en extra bolagsstämma för att godkänna en extrautdelning om 3,50 kronor per aktie (totalt omkring 2,4 miljarder kronor).

Den extra bolagsstämman förväntas hållas i september 2020 och om extrautdelningen godkänns så förväntas den betalas ut den 7 oktober 2020, tillsammans med den andra delen, om 2,75 kronor, av den ordinarie utdelningen, som förblir oförändrad.

En kallelse kommer att publiceras i god tid inför den extra bolagsstämman.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

Denna information är sådan information som Tele2 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2020 kl. 06:50 CEST.

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2019 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.