Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen jan 04 2021, 11:00 AM CET

Tele2s valberednings förslag till styrelsesammansättning

Stockholm – Inför Tele2 ABs (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) årsstämma 2021 föreslår valberedningen val av Stina Bergfors och Sam Kini som nya styrelseledamöter, samt omval av samtliga nuvarande styrelsemedlemmar, förutom Anders Björkman och Cynthia Gordon som har tackat nej till omval. Vidare föreslår valberedningen omval av Carla Smits-Nusteling som styrelseordförande och rekommenderar styrelsen att åter utse Andrew Barron som vice styrelseordförande.

Om årsstämman godkänner valberedningens förslag kommer Tele2s styrelse bestå av Carla Smits-Nusteling som styrelseordförande, Andrew Barron som vice styrelseordförande, Stina Bergfors, Georgi Ganev, Sam Kini, Eva Lindqvist och Lars-Åke Norling.

Stina Bergfors var medgrundare och tidigare vd för det digitala mediebolaget United Screens som 2018 såldes till RTL Group. Hon var tidigare sverigechef på Google och Youtube, efter flera andra ledande roller i det svenska medielandskapet, inklusive hennes första jobb på tidigare Kinnevik-ägda TV3. Stina sitter i styrelserna för H&M samt logistik- och techbolaget Budbee. Hon har tidigare suttit sex år i styrelsen för Ingka Group (IKEA Retail, Ingka Centres och Ingka Investment). Stina är engagerad i Prins Daniels Fellowship vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Hon har en civilekonomexamen och är hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet.

Sam Kini är globalt ansvarig för applikationer och plattformar på Unilever. Hon var nyligen IT-chef på easyJet Group, en multinationell lågprisflygkoncern. Innan dess spenderade Sam 20 år i olika ledande och IT-fokuserade roller på belgiska bredbandsoperatören Telenet Group, brittiska telekombolaget Virgin Media samt multinationella telekombolaget Liberty Global. Sam har en kandidatexamen i företagsekonomi från University of Lincoln.

– Det är glädjande att valberedningen kan föreslå val av Stina Bergfors och Sam Kini till Tele2s styrelse. Stina har med sig viktig erfarenhet av digital innehållsdistribution från sin bakgrund på United Screens och Google, och Sam kommer ge styrelsen avgörande insikt i strategisk IT-transformation i komplexa miljöer som telekomsektorn, säger Anna Stenberg, ordförande i valberedningen.

– På valberedningens vägnar vill jag också tacka Cynthia Gordon och Anders Björkman för deras bidrag under respektive mandatperiod i Tele2s styrelse.

Valberedningens fullständiga förslag kommer att framgå av kallelsen till Tele2s årsstämma 2021. Tele2s valberedning består av Anna Stenberg, styrelseordförande, utsedd av Kinnevik AB, John Hernander utsedd av Nordea Funds, och Jan Dworsky utsedd av Swedbank Robur Funds.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Peter Landgren, Interim Head of Investor Relations, Phone: +46 70 426 45 69

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2019 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.