Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen mar 25 2022, 8:00 AM CET

Tele2 förväntar sig att slutföra avyttringen av T-Mobile Nederländerna inom de kommande veckorna

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) förväntar sig att slutföra avyttringen av T-Mobile Nederländerna inom de kommande veckorna. Tele2s styrelse föreslår att hela kontantbeloppet från avyttringen ska distribueras till Tele2s aktieägare genom en extrautdelning om 13,00 kronor per aktie, villkorat att betalningen erhålls.

Den 7 september 2021 annonserade Tele2 att Tele2 och Deutsche Telekom har kommit överens om sälja deras innehav om 25% respektive 75% i T-Mobile Nederländerna till fonder som förvaltas av Apax Partners LLP och Warburg Pincus LLC till ett företagsvärde om 5,1 miljarder euro. Alla nödvändiga regulatoriska godkännanden har nu mottagits och Tele2 förväntar sig att transaktionen slutförs inom de kommande veckorna.

Tele2s styrelse föreslår att hela kontantbeloppet från avyttringen ska distribueras till Tele2s aktieägare genom en extrautdelning om 13,00 kronor per aktie (9,0 miljarder kronor), villkorat att betalningen erhålls. Förslaget föreskriver att extrautdelningen ska utbetalas i maj 2022, i samband med den första utbetalningen av den ordinarie utdelningen.

Samuel Maher, tillförordnad Corporate Communications Manager, telefon: +46 73 159 55 02

Patrik Johannesson, tillförordnad chef för investerarrelationer, telefon: +46 73 966 83 84