Pressmeddelande Tele2-koncernen mar 10 2022, 1:00 PM CET

Tele2 rankat tredje bästa av alla svenska företag i Equileaps globala jämställdhetsrapport

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) får totalt 64 poäng och intar 73:e plats bland över 3 800 företag i Equileaps ”2022 Gender Equality Global Ranking & Report”. Tele2 rankas som nummer tre av alla de svenska företagen.

Equileap har granskat över 3 800 företag globalt utifrån kriterier som könsfördelning bland medarbetare och ledning, löneskillnader mellan kvinnor och män, betald föräldraledighet och policy mot sexuella trakasserier. Ett resultat på 64 poäng placerar Tele2 bland topp två procent globalt, på en tredje plats bland svenska företag och det enda telekombolaget i topp tio av de rankade företagen i Sverige.

– Equileaps ranking är ett viktigt erkännande för vårt jämställdhetsarbete. Att vårt resultat har förbättrats jämfört med 2021 visar att vi är på rätt väg jämfört med andra företag, både globalt och i Sverige. Vi fortsätter att sträva mot vårt ambitiösa mål om att ha en jämn könsfördelning 2023, säger Yogesh Malik, Executive Vice President, CTIO, på Tele2.

– Under 2021 har vi fokuserat ännu mer på jämställdhet genom att göra inkludering till ett obligatoriskt tema i Tele2s interna ledarskapsprogram och genom att lansera sextio inkluderingsworkshops för hela personalstyrkan på Tele2, säger Karin Svensson, Executive Vice President, People and Change, på Tele2.

Ta del av Equileaps rapport här.

Om Equileaps globala jämställdhetsrapport

Equileap är ledande inom datainsamling och insikter om jämn könsfördelning i företagssektorn. Årets rapport baseras på data från 3 895 publika företag från 23 industriländer med ett börsvärde om minst 2 miljarder USD under de senaste två räkenskapsåren. Andra medelstora och stora bolag har lagts till för att täcka in relevanta riktmärken. Granskningen genomfördes under hela kalenderåret och avslutades den 22 december 2021. Företagets poäng baseras på 19 kriterier inklusive könsfördelning, löneskillnad mellan könen, betald föräldraledighet och policy mot sexuella trakasserier.

Samuel Maher, Interim Corporate Communications Manager, telefon: +46 73 159 55 02

Tele2s vision är att vara den smartaste operatören i världen och skapa förutsättningar för ett samhälle med obegränsade möjligheter. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2021 omsatte bolaget 27 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.