Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 19 2022, 8:00 AM CET

Tele2 tecknar sin första hållbarhetslänkade kreditfacilitet

Stockholm – Tele2 AB (“Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A and TEL2 B) meddelar idag att bolaget har tecknat en hållbarhetslänkad kreditfacilitet vilken ligger i linje med Tele2s mål att vara en ledande aktör inom hållbarhetsområdet.

Krediten har tydliga kopplingar till Tele2s hållbarhetsarbete genom att räntesatsens nivå villkoras av att Tele2 lever upp till uppsatta mål inom klimat och jämställdhet.

– Den nya kreditfaciliteten är ett bevis på hur sammanlänkat Tele2s hållbarhetsarbete är med affärsverksamheten. Kreditfaciliteten följer vår första hållbarhetslänkade obligation som emitterades tidigare i år. Båda dessa finansiella initiativ kompletterar varandra och visar hur vi målmedvetet arbetar utifrån vår hållbarhetsstrategi, säger Charlotte Hansson, Finansdirektör, Tele2.

Den nya kreditfaciliteten på 700 miljoner euro refinansierar den befintliga kreditfaciliteten om 760 miljoner euro från den 12 januari 2016. Den har finansierats av åtta banker. Faciliteten har en löptid om fem år, med två ettåriga möjligheter till förlängning och kommer att utnyttjas för allmänna företagsändamål och rörelsekapitalbehov.

SEB, Nordea och ING har agerat koordinatorer, mandated lead arranger och bookrunners. Nordea agerade hållbarhetssamordnare. Övriga banker deltar genom syndikering som mandated lead arranger och bookrunners är Crédit Agricole, Deutsche Bank, DNB ASA Sweden branch, Svenska Handelsbanken och Swedbank.

Läs mer om Tele2s hållbarhetsstrategi och mål här.

Fredrik Hallstan, Head of PR, Telefon: 076-115 38 30

Pernilla Grennfelt, Interim Head of Investor Relations, Telefon: 070-166 31 74