Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen mar 31 2022, 3:15 PM CET

Tele2s försäljning av T-Mobile Nederländerna är slutförd

Stockholm – Tele2 AB (“Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A and TEL2 B) annonserade idag att Tele2 och Deutsche Telekom har slutfört avyttringen av T-Mobile Nederländerna till fonder som förvaltas av Apax Partners LLP och Warburg Pincus LLC för ett företagsvärde om 5,1 miljarder euro.

- Ledningen för T-Mobile Nederländerna har gjort ett enastående jobb sedan sammanslagningen av T-Mobile Nederländerna och Tele2 Nederländerna och det gläder mig att den här affären skapar betydelsefullt värde för våra aktieägare. Med den här avyttringen har vi slutfört vår internationella konsolidering och vi kommer nu att fokusera på vår kärnverksamhet i Norden och Baltikum där vi har marknadspositionen och förutsättningarna att driva en långsiktigt hållbar tillväxt, säger Kjell Johnsen, VD på Tele2-koncernen.

Tele2s styrelse föreslår, som tidigare kommunicerats, att hela kontantbeloppet från Tele2s 25% ägandeskap ska distribueras till Tele2s aktieägare genom en extrautdelning om 13,00 kronor per aktie (9,0 miljarder kronor). Förslaget föreskriver att extrautdelningen ska utbetalas i samband med den första utbetalningen av den ordinarie utdelningen den 5 maj 2022.

Samuel Maher, tillförordnad Corporate Communications Manager, telefon: +46 73 159 55 02

Patrik Johannesson, tillförordnad chef för investerarrelationer, telefon: +46 73 966 83 84