Pressmeddelande Tele2 Sverige mar 14 2023, 8:30 AM CET

Gävle i framkant med Tele2s 5G-nät

Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility har under 2023 intensifierat utrullningen av 5G. I Gävle har uppbyggnaden av 5G-nätet resulterat i att närmare 60 procent av invånarna nu har 5G-täckning.

I dag är utbyggnaden av 5G påbörjad i över 100 kommuner och ännu fler orter i Sverige och utöver framstegen i Gävle har operatörerna kommit längst med 5G-utrullningen i Stockholm, Malmö och Göteborg med kranskommuner. Utbyggnaden av 5G i Gävle fortsätter under hela 2023 och målet är att stadens alla invånare ska ha täckning innan året är slut.

– Utbyggnaden av 5G i Gävle har kommit väldigt långt och vi ser att våra kunder också upplever högre hastigheter och stabilare tjänster, vilket är ett fint kvitto på arbetet. Vi fortsätter att bygga 5G-nät i hela Gävle som redan nu ligger i absolut framkant i Sverige, säger Björn Lindberg, Nätexpert, Tele2.

Operatörerna bakom Net4Mobility fortsätter samtidigt att modernisera 4G-nätet i Sverige och kommer öka kapaciteten med upp till 300 procent. Dessutom utökas antalet sajter med 60 procent för både 4G och 5G.

– Nätmoderniseringen och utbyggnaden av 5G är den största satsningen på våra kunder i Tele2:s historia. Det kommer inte bara att ge ett 5G-nät i världsklass, utan också ett mycket bättre 4G-nät. Det kommer förenkla vardagen för många och möjliggöra utveckling av smarta samhällen, säger Björn Lindberg, nätexpert, Tele2.

Fördelarna med 5G-nät är att det är snabbare, säkrare och mer än tidigare tekniker. Det blir möjligt att hantera fler uppkopplade enheter samtidigt, i allt från smarta städer till smarta hem i lands- och glesbygd. 5G använder lägre energiförbrukning eftersom nätet enkelt kan skifta till låg energiförbrukning när det inte används. 5G är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla framtidens samhälle.

Net4Mobility är en gemensam satsning mellan Tele2 och Telenor som bygger och opererar nätverk i hela Sverige. Samarbetet grundades 2009. Den gemensamma täckningen för 2G och 4G täcker 99 procent av svenska befolkningen. Idag fokuserar Net4Mobility på utbyggnad av 5G med målet att nå merparten av Sveriges befolkning innan slutet av 2023.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

• IMG_6929.JPG