Pressmeddelande Tele2 Sverige feb 17 2023, 8:30 AM CET

Tele2 får pris för sitt klimatarbete

Som ett av totalt 300 företag globalt, och som enda svenska telekomoperatör, har Tele2 tagit emot pris av den globala ideella miljöorganisationen Carbon Disclosure Project (CDP) vid en ceremoni i Paris, för transparens och goda resultat i klimatfrågor.

I CDP:s årliga klimatenkät är Tele2 ett av 300 företag och den enda svenska telekomoperatören som uppnått den högsta rankingen A-poäng för sitt klimatarbete. Sedan 2019 har Tele2 gått från en ”C”-rankning till att 2022 tilldelas ett A.

-        Med vår ambition att vara ledande inom hållbarhet så är vi både stolta och glada över att få den här typen av internationella erkännanden för det ledarskap som vi visar genom vårt klimatarbete. Detta pris är ett fint avslut på ett år där Tele2 har tagit ett viktigt steg inom klimatområdet genom att vara det första svenska företaget, den första telekomoperatören i Norden och Baltikum och den andra telekomoperatören globalt som fått sitt nettonoll-mål godkänt av Science-based targets initiative. Vi lägger nu i en ytterligare växel för att nå vårt mål om nettonollutsläpp senast 2035, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2.

CDP:s årliga miljö- och poängsättningsprocess är allmänt erkänd som standarden inom företags miljötransparens. En detaljerad och oberoende metod används av CDP för att bedöma alla företag som är med i rankningen och alla tilldelas ett poäng från A till D - baserat på exempelvis företagets information, transparens och deras medvetenhet och hantering av miljörisker samt hur ambitiösa och relevanta deras klimatmål är.

Information till redaktionen:

Mer info om CDPs A-lista 2022

Pressmeddelande 13 december 2022: Tele2 uppmärksammas av CDP med A-poäng för klimatarbetet

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

• CDP cermony in Paris.jpg