Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 10 2023, 12:20 PM CET

Tele2 står värd för NGMN Forum med världsledande telekomoperatörer

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) står värd för NGMN Forum den 9-10 maj 2023 på huvudkontoret i Stockholm. NGMN Forum är en ledande mötesplats för mobila nätverksoperatörer att dela information och erfarenheter om utvecklingen av nästa generations mobila nätverk samt om att bygga hållbara och miljömedvetna lösningar.

NGMN Forum drivs av NGMN Alliance (Next Generation Mobile Networks Alliance), ett öppet forum för världsledande telekomoperatörer som arbetar för att säkerställa att nästa generations nätverk som möter operatörernas krav och användarförväntningar

NGMN Forum drivs av NGMN Alliance (Next Generation Mobile Networks Alliance) som grundats av världsledande mobilnätsoperatörer och som tillsammans speglar mobilbranschens hela värdekedja. Målsättningen är att säkerställa att nästa generations mobilnätsinfrastruktur, tjänsteplattformar och enheter kommer att möta operatörernas krav och i slutändan kommer att uppfylla slutanvändarnas efterfrågan och förväntningar. NGMN-alliansen har varit viktig för utvecklingen av dagens 5G-nätverkslösningar och fokuserar nu på områden som är viktiga för branschen, som exempelvis utveckling och drift av disaggregerade nätverk, framtida 6G-lösningar och skapande av Green Future Networks.

- Vi är glada att Tele2 kommer stå värd för det första mötet med NGMN Forum för 2023. När vi fortsätter att driva utrullningen av vårt ledande 5G-nätverk är NGMN Forum en möjlighet för oss att samarbeta med andra operatörer i hela värdekejdan för att utveckla framtidens mobila nätverk. Som ledande inom hållbarhet är Tele2 stolta över att arbeta med NGMN Alliance om Green Future Networks som kommer att gynna hela branschen, säger Yogesh Malik, Executive Vice President och CTIO, Tele2.

- Detta är en tid av betydande förändring för oss telekomoperatörer och vi är glada att Tele2 står värd för NGMN Forum. Forumet kommer att ge oss en möjlighet att få uppdateringar om NGMN:s arbete med disaggregerade nätverk, framtida 6G-lösningar och Green Future Networks samt att även dela insikter och utmaningar kring utvecklingen av nästa generations nätverk, säger Arash Ashouriha, ordförande i NGMN Alliance styrelse.

NGMN Forum kommer att samla telekomoperatörer från hela världen, både på distans och på plats. Samtidigt kommer NGMN att hålla sitt styrelsemöte den 10-11 maj 2023.

Mer information om NGMN Alliance och dess arbete finns tillgänglig på: NGMN – We make better connections.

Fredrik Hallstan, Head External Communications, Tel: +46 761 15 38 30

Om NGMN Alliance e.V.

Next Generation Mobile Networks Alliance (NGMN Alliance) är ett forum grundat av världsledande mobilnätsoperatörer och öppet för alla partners inom mobilbranschen. Dess mål är att säkerställa att nästa generations mobilnätsinfrastruktur, tjänsteplattformar och enheter kommer att möta operatörernas krav och i slutändan tillfredsställa slutanvändarnas efterfrågan och förväntningar.

Visionen för NGMN Alliance är att tillhandahålla effektfull branschvägledning för att uppnå innovativa, hållbara och prisvärda mobiltelekommunikationstjänster för slutanvändaren med särskilt fokus på att bemästra vägen till disaggregering/drift av disaggregerade nätverk, gröna framtidsnät och 6G, samtidigt som man fortsätter att stödja 5G:s fullständiga implementering.

NGMN Alliance strävar efter att få inpsel och erfarenheter från alla intressenter inom telekommunikationsindustrin och består av tre kategorier av partners (NGMN Partners): mobilnätsoperatörer (medlemmar), leverantörer, mjukvaruföretag och andra branschaktörer (bidragsgivare) samt som forskningsinstitut (rådgivare).

• Yogesh Malik Tle2 and Arash Aroushia.jpg
  • IF_5F_5316.jpg