Pressmeddelande Tele2-koncernen mar 09 2007, 9:30 AM CET

Mycket svenskt i mobila topplistan hos Tele2

- Mobil-tv ökar med 33 procent och Sandi Thom tar storslam och kommer in på två listor

Svenskarna vill ha svenskproducerad underhållning i mobilen. Det visar Tele2s fem i topp-lista över nedladdat innehåll under februari, i kategorierna mobil-tv-kanaler, ljudböcker, musikstationer, låtar, spel och ringsignaler. Bland ljudböcker är det bara svenska författare bland de fem första, de fem största svenska tv-kanalerna är mest populära även i mobilen och ringsignalsligan toppas av Markoolio och Linda Bengtzing.

Dock är det skotska Sandi Thom som tar månadens storslam med sin låt I wish I was a punk rocker som både är mest nedladdade låt och med bland de fem mest populära ringsignalerna. Finsk polka i modern tappning går också hem i mobilen då populära Holly Dolly med Dolly Song även den tar sig in på listan över både ringsignaler och låtar.

- Intresset för underhållning i mobilen är enormt. På Tele2s mobila portal kan vi idag bland annat erbjuda marknadens största utbud av musik genom våra skräddarsydda musikkanaler och tillgång till hela låtar för nedladdning, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 i Sverige.

Efterfrågan på mobil-tv ökar också kraftigt. Antalet prenumerationer har ökat med 33 procent under de sex senaste månaderna. Även om det fortfarande är de svenska tv-kanalerna som ligger i topp så är det internationella musikkanaler som MTV Music och Persian Music Channel som ökar mest.

Förra sommaren gjorde Tele2 en storsatsning på sin mobila portal med nytt utseende och nytt, spännande innehåll. I samband med lanseringen förenklade Tele2 även sin prissättning.

- En del kunder vill använda innehållstjänster i större utsträckning, men är osäkra på vad det kostar. Därför har vi idag fasta priser för många av tjänsterna som är enkla att förstå, säger Thomas Ekman. Exempelvis kostar en musikstation bara 5 kronor per månad oavsett hur mycket du lyssnar. Dessutom kan alla våra kunder som har 3G följa slutspelet i hockey i mobilen helt kostnadsfritt via Sveriges Radios kanal.

Topplistor februari, nedladdat innehåll hos Tele2s mobila portal
Låtar:
  1. Sandi Thom - I wish I was a punk rocker
  2. Markus Fagerwall - Everything changes
  3. P. Diddy featuring Christina Aguilera - Tell me (Explicit album version)
  4. Holly Dolly - Dolly song
  5. Justin Timberlake - SexyBack
Spel:
  1. Ball Rush 2
  2. Scarface
  3. Bejeweled(R)
  4. Bubble Bobble
  5. Tetris Mania
Ringsignaler:
  1. Markoolio & Linda Bengtzing - Värsta schlagern
  2. Holly Dolly - Dolly song
  3. Akon Ft Eminem - Smack that
  4. Sandi Thom - I wish I was a punk rocker
  5. Christmas - Askungen, mössens arbetssång
Mer information om innehållet på Tele2s mobila portal, se mobil.tele2.se eller www.tele2.se/mobil.  _____________________________________________________________________
Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 Sverige AB, tel. 08-56 26 47 07
eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.