Pressmeddelande Tele2-koncernen jan 26 2007, 8:00 AM CET

TELE 2 SÄLJER SIN VERKSAMHET I BENELUX TILL VERSATEL OCH FÖRBINDER SIG ATT TECKNA AKTIER FÖR UPP TILL 255 MILJONER I VERSATELS NYEMISSION

Stockholm - Med hänvisning till gemensamt pressmeddelande från Tele2 AB (Tele2) och Versatel Telecom International N.V. (Versatel) daterat den 16 augusti 2006, tillkännager Tele2 att man kommit överens med Versatel om försäljning av samtliga aktier i Tele2 Netherlands B.V. och Tele2 Belgium N.V för en sammanlagd köpeskilling om EUR 200 000 000 (nettoskuldfri basis samt föremål för eventuella justeringar). Tele2 och Versatel har erhållit oberoende finansiell rådgivning gällande marknadsvärdet på Tele2 Netherlands B.V. och Tele2 Belgium N.V.

Versatel avser att finansiera köpet av Tele2 Netherlands B.V. och Tele2 Belgium N.V genom en nyemission (Erbjudandet). Samtliga aktieägare i Versatel äger rätt att delta i Erbjudandet i en omfattning motsvarande sitt existerande aktieägande i Versatel, med syfte att finansiera köpet av Tele2 Netherlands B.V. och Tele2 Belgium N.V. Tele2 Finance B.V. (Tele2 Finance), ett helägt dotterbolag till Tele2 som äger 80.3 % av Versatels samtliga aktier och konvertibla skuldebrev med förfall 2011, åtar att teckna sig för hela Erbjudandet. Erbjudandet kommer att generera en bruttointäkt på EUR 255 miljoner till Versatel.

Idag kallar Versatel till en extra bolagsstämma för att diskutera och rösta om godkännande av förvärv av Tele2 Netherlands B.V. och Tele2 Belgium N.V samt Erbjudandet. Bolagsstämman kommer att äga rum den 12 februari 2007. Ytterligare information gällande Versatels köp av Tele2 Netherlands B.V. och Tele2 Belgium N.V samt Erbjudandet kommer tillhandahållas som en del av och tillsammans med sammankallandet av extra bolagsstämma i Versatel och kommer att finnas tillgängligt med vissa begränsningar på Versatels websida www.versatel.com.

Kontaktuppgifter:

Lars-Johan Jarnheimer, Tel: 08 5626 4000
VD och Koncernchef, Tele2 AB

Lars Torstensson, Tel::         08 5626 4000
Investerarfrågor

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på engelska. Den engelska versionen gäller framom den svenska ifall motsägelser.

Besök vår websida: www.tele2.com

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 31 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor..