Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 09 2012, 8:00 AM CET

Tele2 AB emitterar obligation i svenska kronor

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelade idag att man har emitterat en 5-års obligation på den svenska obligationsmarknaden.

Tele2 AB har genomfört en emission av en 5-års obligation om 2,3 miljarder kronor på den svenska obligationsmarknaden. Beloppet är uppdelat i en tranche om 800 miljoner kronor med fast kupongränta om 4.875% och en tranche om 1,5 miljarder kronor med rörlig kupongränta om 3m STIBOR +2.85%. Detta är den största publika transaktion som har genomförts i svenska kronor av ett bolag utan rating enligt transaktionens Joint Lead Managers.

Nordea Bank Danmark A/S  och Svenska Handelsbanken AB (publ) har agerat Joint Lead Managers i transaktionen transactions.

Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79
Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 35 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2011 omsatte bolaget 41 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 11,2 miljarder kronor.