Pressmeddelande Tele2 Sverige nov 20 2014, 6:10 AM CET

Tele2 slutar låsa in kunder med bindningstider - ersätter alla nuvarande abonnemang med ett enda nytt utan bindningstid

Tele2 lägger ner samtliga abonnemang och ersätter dessa med ett enda nytt abonnemang där kunderna själva bestämmer innehåll och därigenom prisnivå. Samtidigt slopas bindningstiden helt och köpet av mobiltelefoner separeras från abonnemanget. Förändringen gör att kunder inte behöver sitta fast i ett köpbeslut i 24 månader, som varit branschstandard i telekom i 20 år.

Cirka 80 procent av Tele2s privatkunder köper i dag ett färdigt paket med abonnemang och mobil med en betalningsperiod på 24 månader. Upplägget är en branschstandard som gällt i många år. Efter att ha gått igenom tusentals kundservicesamtal och konversationer i sociala medier har Tele2 beslutat att ändra spelreglerna helt.

Det är omodernt att låsa in en kund i 24 månader med små möjligheter till förändringar. Nu ändrar vi på det för att göra våra kunder på riktigt nöjda, genom slopad bindningstid, mer frihet och större möjlighet att själva anpassa våra tjänster efter sina mobilvanor, säger Thomas Ekman, vd Tele2 Sverige.

Nu skrotas alla nuvarande abonnemangsformer och ersätts med ett nytt som ger kunderna friheten att uppgradera och nedgradera innehållet (datamängd, röstsamtal, sms) månad efter månad efter egna önskemål och behov. I det nya abonnemanget slopas dessutom den kritiserade bindningstiden och köpet av telefon bryts loss från abonnemanget. Det gör att kundernas inte längre behöver sitta fast med ett köpbeslut i 24 månader utan i stället släpps fria att ändra pris och innehåll när de själva vill.

Det blir även enklare att avsluta ett avtal om man är missnöjd kund – då kan kunden fortsätta betala av sin hårdvara till Tele2, men välja en annan leverantör för abonnemangstjänsterna. Förändringarna omfattar även mobilt bredband och hemtelefoni via mobilnätet.

Detta sker hos Tele2 från och med i dag torsdagen den 20 november 2014:

• Storstädning i abonnemangsdjungeln. Tele2 går från att sälja fyra olika abonnemang till ett enda där kunden själv väljer innehåll och därigenom pris, och mer flexibelt kan anpassa det nya abonnemanget efter de egna mobilvanorna på månadsbasis.
  • Bindningstiderna slopas helt. Det blir lika lätt att avsluta ett avtal som att teckna ett avtal.
  • Mobiltelefoner bryts loss från abonnemanget. Det ökar transparensen kring vad kunden betalar för. Det betyder också att en kund med en mobiltelefon med det nya abonnemanget kan säga upp sina tjänster hos Tele2 om den blir missnöjd för att i stället ringa, sms:a och surfa med en annan operatör, men fortsätta betala av mobiltelefonen till Tele2. Det ökar friheten och rörligheten för kunderna.
  • 1 månads öppet köp på abonnemang. Den som är osäker på Tele2s täckning och funktionalitet kan testa mobilnätet i upp till en månad – är kunden inte nöjd river Tele2 fakturan.

Befintliga kunder, med äldre abonnemang, får också ta del av det nya abonnemanget och den ökade flexibilitet som det medför, men bindningstiden och avbetalningsavtal för hårdvara kvarstår.

• Thomas Ekman Tele2 fotograf Tele2.jpg