Pressmeddelande Tele2-koncernen jul 01 2019, 3:00 PM CET

Tele2 utför översyn av mobilnätet

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) ser allvarligt på de driftstörningar som påverkat mobilnätet de senare tolv månaderna. Som en följd av detta initierar Tele2 nu en omfattande nätöversyn med högsta prioritet. Detta innebär en detaljgranskning av nätverkskomponenter och infrastruktur för att minimera antalet potentiella avvikelser och säkerställa att Tele2 har det mest pålitliga mobilnätet.

– Vi har gång på gång sett bevis på att Tele2s nätverk är av högsta klass, och vi har vunnit flera priser för täckning, kvalitet och pålitlighet. Trots detta har vi upplevt ett antal allvarliga driftstörningar under det senaste året, med omfattande påverkan för våra kunder. För att säkerställa att Tele2 har det mest pålitliga mobilnätet initierar vi nu en omfattande översyn för att identifiera viktiga förbättringsområden, säger Thomas Helbo, nätchef på Tele2-koncernen.

Under de senaste tolv månaderna har Tele2s mobilnät påverkats av tre omfattande driftstörningar. En gällande roaming inom EU och två som primärt berörde kunder i Sverige.

– Vi är inte nöjda med mindre än att Tele2 har de mest pålitliga näten i de länder där vi är verksamma. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med att vi levererar stabila och säkra tjänster, vilket är anledningen till att vi initierar den här översynen. Nätets pålitlighet är, och kommer alltid att vara, vårt högst prioriterade fokusområde, säger Anders Nilsson, vd, Tele2-koncernen.

Tele2s nätöversyn
Översynen av mobilnätet inleds idag och beräknas pågå i minst tre månader. Den kommer ledas av Analysys Mason, ett externt managementkonsultbolag, i nära samarbete med Tele2s nätorganisation.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

TELE2’S MISSION IS TO FEARLESSLY LIBERATE PEOPLE TO LIVE A MORE CONNECTED LIFE. Vi ska vara den integrerade utmanaren som erbjuder snabb uppkoppling, data och videoinnehåll – oavsett tid och plats. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en underliggande EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.