Pressmeddelande Tele2 Sverige maj 06 2020, 7:58 AM CET

Tele2s samhällsroll till följd av Corona-pandemin

Det är många som nu arbetar eller studerar hemifrån och håller kontakt med släkt och vänner via telefon och videosamtal. Tele2s främsta fokus är därför att säkerställa så att våra tjänster fungerar så bra som möjligt, men som bolag kan vi bidra med mycket mer. Här sammanfattas Tele2-koncernens arbete och initiativ till följd av Corona-pandemins påverkan på samhället.

Spridningen av Corona-viruset har nu påverkat Sverige under flera månader. Som telekombolag har Tele2 i tider av social distansering en viktig funktion och våra produkter och tjänster spelar större roll än någonsin. Tack vare uppkoppling kan inte bara människor utan även företag hålla ihop på distans.

Tele2 ser likt alla operatörer en tydlig ökning av samtal och mobil datatrafik under den rådande situationen. Det ställer därför extra höga krav på oss att leverera stabil uppkoppling och pålitliga tjänster. Men som stort bolag kan vi bidra med mycket mer.

Boka personlig service i Tele2s butiker
Behovet av personlig service i butik har ökat i takt med behovet av uppkoppling. Som en del i att utöka vår tillgänglighet för de kunder som befinner sig i riskgrupp erbjuder Tele2 möjligheten att boka ett personligt möte för rådgivning i våra butiker.

Webbkameror till Sophiahemmet
Tele2 har webbkameror på kontor som inte används. Dessa har skickats till Sophiahemmet så att de kan genomföra fler möten på distans och på så sätt hjälpa fler människor.

Tele2 kopplar upp ny ECPAT-stödlinje
Barnrättsorganisationen ECPAT rapporterar om större utsatthet för barn och unga som nu spenderar mer tid hemma och online. Med hjälp av bland annat Tele2 har ECPAT därför öppnat en ny stödlinje där barn och unga kan få stöd och råd om sexuella kränkningar, hot och övergrepp. Läs mer här.

Mobilladdare till sjukhus
Många patienter som åker till sjukhus tar med sig mobilen men glömmer sin laddare och eftersom anhöriga inte får hälsa på har flera sjukhus ett stort behov av mobilladdare. Tele2 skickar därför tusentals laddare till ett antal sjukhus runt om i Stockholmsregionen.

Medarbetare får lunch för att stötta lokala restauranger
Tele2 har många hjältar runt om i landet som gör sitt yttersta för att mobilmaster, basstationer, butiker och kundservice ska rulla på som vanligt. För att stötta dem och även lokala restauranger, så bekostar Tele2 dessa medarbetares luncher.

Luncher till Capio S:t Görans Sjukhus
Tele2s personalrestaurang på huvudkontoret står tom. Därför budar Tele2 150 luncher om dagen från restaurangen i Kista till vårdpersonalen på Capio S:t Görans Sjukhus.

Bräcke Diakoni lånar surfplattor så att anhöriga kan säga adjö
På grund av smittrisken får anhöriga inte alltid möjlighet att säga adjö till sina nära och kära. Bräcke Diakoni har därför fått låna ett 50-tal surfplattor från Tele2 som gör det möjligt för anhöriga att säga adjö på distans.

Com Hem & Boxer frivisar globala nyhetskanaler
För att alla ska kunna ta del av de senaste nationella och internationella nyheterna kring utvecklingen av pandemin så frivisar Com Hem och Boxer kanalerna Al Jazeera English, BBC World News, CNN och Expressen TV för alla kunder med digital-tv. Läs mer på comhem.se eller boxer.se.

Comviq och Doro skänker mobiltelefoner och uppkoppling till äldre med hjälp av Stockholms Stadsmission och Lions
För att underlätta kontakt med vänner och familj donerar Comviq och mobilföretaget Doro, i samarbete med Stockholms Stadsmission och hjälporganisationen Lions, mobiltelefoner med uppkoppling till utsatta seniorer i riskgruppen.

Comviq skänker mobila bredband till barnsjukhus
Barn som ligger på sjukhus är mycket isolerade då de inte umgås i sällskapsrum på samma sätt som vanligt. Comviq skänker därför 15 mobila bredband till Astrid Lindgrens och Huddinges barnsjukhus så att barnpatienterna kan kolla på film och serier.

Tele2 IoT kopplar upp finska vården
Finländska 9Solutions får hjälp av Tele2 IoT (Internet of Things) att använda kommunikationsverktyget ”Nurse Call Lite” för personal inom hälsovården.

Tele2s presstjänst för media och journalister
Tel: +46 8 121 47 400